Klubbkonserter
Dette året prøvde vi en ny vri, med flere, korte klubbkonserter etter hverandre på ulike scener på Sentralen. Det skal vi sannelig fortsette med! Her var det færre utøvere på hver konsert, som fikk rom for å gå mer i dybden med improvisasjon, og spille flere låter, i lengre versjoner.
Den første klubbkonserten åpnet med en kvintett bestående av de yngste elevene ved Improbasen. Gruppen så dagens lys på en konsert i serien "Jazzbarna inntar Sentralen" da det åpnet opp for konserter i juni. Dermed kan dette være et av de første jazzband som har øvd inn alt repertoaret sitt på Zoom.
De åpnet med Freddie the freeloader fra det klassiske Miles Davis-albumet Kind of blue. I tillegg til meget gode solistprestasjoner er det svært uvanlig å høre et fullt oppegående komp på dette aldersnivået. Bandet fortsatte med den litt utypiske Ellington-låten I'm beginning to see the light, før de avsluttet sin avdeling med Clifford Browns friske Blues walk.
Så fikk vi en avdeling der det ble fokusert på de unge gjestene Edda Margrét Jonasdóttir og Emil Huldar Jonasson fra Mosfellsbær nord for Reykjavik. Sammen med barn fra Norge og Færøyene, gjorde de fine versjoner av Ellington-låten Satin doll og Red Garland's Blues by five.
Så var turen kommet til en av gruppene fra seminarene vi hvert år gjennomfører i samarbeid med Oslo Jazzfestival. Denne ettermiddagen var det den yngste gruppen som fikk anledning til å gå skikkelig i dybden. Under ledelse av Henriette Eilertsen startet de med en friimprovisert intro, som etterhvert gikk over i Mingus-låten Boogie stop shuffle. Deretter var islandske Emil Huldar Jonasson igjen solist på Bobby Timmons' soul jazz klassiker Moanin', før gruppen avsluttet sin avdeling med en feiende blues som var komponert for anledningen.
Konserten ble avsluttet av Elinor Brørby Placucci, Bjalla Beintudóttir Dalsgarð og Eira Slettevoll Ellingsen, som spilte imponerende versoner av Tadd Dameron's Hot house, Paul Desmond's Take five, og Ted Brown's Feather bed.